Prikaz knjige: Toni Parsons „Jedan po jedan“

Godina : 30

Lokacija : U reči

Učlanjen : 29.10.2014

Raspoloženje : Nizvodno od juce

PočaljiNaslov: Prikaz knjige: Toni Parsons „Jedan po jedan“   Sub 11 Feb - 18:50

Nakon nekoliko prilično sušnih sezona na matičnom tržištu Parson je i bukvalno okrenuo novi list i sročio – kriminalistički roman.

Tome se ne treba čuditi– kriminalistička štiva su, evo, već gotovo deceniju tražena i popularna roba, jagma za njima ne jenjava, a Parsons je profesionalni pisac koji živi od svog rada. Treba pomenuti i da je došlo do vidnog zamora materijala i kod Parsonsa i kod onih koji su se ranije neizmerno radovali njegovim novim radovima iz domena slatkogorkih priča o samoći kojoj ima leka.

Jedan po jedan (Laguna, prevod: Nenad Dropulić) tipski je postavljena detektivska misterija o grčevitim naporima detektiva Maksa Vulfa i njegovog pratećeg tima da reše slučaj serije ubistva nekada davno polaznika prestižne škole za dečaka, a sad uglavnom otuđenih i zakrvljenih poznanika. Parsons je pisac srednjeg toka, on to nijednog trenutka ni ne pokušava da zatomi, i u tom, glavnotokovskom, ključu, uz dužno poštavanje svih važnih i važećih kanona je sročen i ovaj roman. U tom smislu, ljubitelji inovacija i nekakvih otklona u odnosu na zakonitosti žanra očito će morati da čitalačku glad utole na nekom drugom mestu.

To, naravno, ne znači da Jedan po jedan nije u najvećoj meri uspeo rad na pomenute žanrovske teme. Naprotiv. Parsons sigurnom rukom vodi priču ka razrešenju dovoljno maštovito postavljene i sočne misterije, nalazeći pritom mesta i za nešto ironije spram britanskih naravi i tamošnjih prilika i za diskretno plasirane popkulturne reference u širem zahvatu. Jedan po jedan je, to se može ustvrditi bez previše relativizacija, kriminalistički roman sasvim na svom mestu, a mora biti spomenuto da Parsons čak i pomalo iznenađuje u slučaju ovog svog dela. Taj utisak se pre svega odnosi na upadljivu krvoločnost i svrsishodno insistiranje na grafički upečatljivim nasiljem, a to je nešto što se uglavnom nije preterano očekivalo od autora posve oprečno intoniranih romana poput Čovek i dete, Čovek i žena, Za moju malu….
Upadljivo je i to što Parsons u slučaju ovog novog pokušaja otvoreno namiguje i ideji mogućih nastavaka i potencijalnoj filmskoj adaptaciji (priča Jedan po jedan odlikuje filmska ekspozicija i posve filmičan ritam pripovedanja), a Parsons ne ostaje dužan ni ljubiteljima starog, nazovimo ga tako, kanonskog Parsonsa. Naime, sama misterija obogaćena je prizorima iz udovičkog života i setne egzistencije detektiva Maksa Vulfa, koji sam odgaja melanholičnu i dobrohotnu malu kćerku.

Imajući sve pomenuto u vidu, može se zaključiti da Jedan po jedan, a što ga izdvaja iz siline sličnih naslova, poseduje zavidan koalicioni potencijal, tj. primetni kapicitet da zadovolji i osvedočene parsonovce i okorele ljubitelje krimi-žanra.

[You must be registered and logged in to see this image.]

Ono na šta se fokusiramo raste, a ono što ignorišemo nestaje.
Nazad na vrh Ići dole